SJ - Veranderingen in WZC Sint Jozef vanaf 16/10/2018

11/10/2018 - 14:06

Geachte bewoner, geacht familielid

Vanaf dinsdag 16 oktober 2018 zullen er een aantal belangrijke veranderingen doorgaan in WZC Sint Jozef. We zetten ze even op een rijtje:

Voor alle afdelingen

1/ Er worden kleinere medewerkersteams gevormd rond een afdeling of een bepaald deel (zone) van een afdeling. Een positief effect kan zijn dat je meer dezelfde medewerkers ziet als bewoner, maar ook dat de medewerker nog beter de verwachtingen van de aan haar toegewezen bewoners kent.

2/ Ontbijt en avondmaal zullen volledig voorbereid en beheerd worden op de afdeling zelf. Hierdoor zal de bewoner ook voor het avondmaal zijn beleg ter plekke kunnen kiezen aan de tafel of op de kamer. Zo kan er beter ingespeeld worden op de wensen van het moment.

3/ In de centrale keuken zal er enkel nog gekookt worden. Verschillende medewerkers uit de keuken gaan vanaf 16/10 aan de slag op de afdelingen als woonzorgmedewerker (Logistieke taken + poetstaken + maaltijdbegeleiding). Zij kregen hiervoor de voorbije weken een bijzondere opleiding en zullen door onze supportmedewerkers extra begeleid worden in hun nieuwe rol. Door ons anders te organiseren voorzien we meer begeleiding bij de maaltijden, in het bijzonder bij het avondmaal.

4/ Alle servies en bestek van een afdeling wordt voortaan ook afgewassen op de afdeling zelf. Er zijn hiervoor supersnelle professionele toestellen geïnstalleerd in de nabijheid van iedere leefruimte waar maaltijden genuttigd worden. Voordelen: afwas gaat sneller, minder over en weer geloop naar de centrale afwasplaats, minder kans op breken van serviesgoed, minder kans dat er zaken verloren gaan die de bewoner op de eetplateau of het bord laat liggen.

Voor afdeling den Blancquaert

Al wat hierboven beschreven wordt is ook van tel voor afdeling den Blancquaert (DB), maar daar gaan we zelfs nog een stapje verder.

Den Blancquaert wordt vanaf 16 oktober opgedeeld in 2 kleinere eenheden met elk zijn leefruimte.

DB 1 = K 031 tot K 043 + K 051 tot K 054

DB 2 = K 044 tot K 050 + K 055 tot K 062

Petra Colman blijft verantwoordelijk over de 2 teams, maar de teams worden stapsgewijs voorbereid op meer zelforganiserend handelen.

Tot slot, een grote verandering heeft impact op iedereen en we weten dat niet alles onmiddellijk perfect zal verlopen. Dagelijks evalueren de medewerkers op afdelingsniveau de werking om dringende problemen op te lossen. Op beleidsniveau wordt er wekelijks geëvalueerd en zal er ook bijgestuurd worden waar nodig.

Heeft u vragen, bekommernissen of zijn er zaken die uw inziens mislopen? Laat het ons alstublieft weten. Je kan dit melden aan de afdelingsverantwoordelijke, medewerker bewonersbegeleiding of via mail/contactformulier op onze website

https://www.zorgnetwerktrento.be/contacteer-zorgnetwerk-trento

Met vriendelijke groet,

Het directieteam

Filip Verhoost – Algemeen directeur
Bart Onselaere – directeur Kwaliteit, Innovatie en Organisatie
Martine Steendam – directeur Facilitaire Diensten
Dirk Poppe – directeur Zorg